Dnes je pátek 18. dubna 2014

Leoš Novotný, Leo Express: Existuje jen jedna pravda – a to pravda tržní.

Náhled
21. 04. 2012 12:44 - Helena Kováčová

V pondělí 16. dubna na VŠE zavítal Leoš Novotný, majitel společnosti Leo Express, která se se svými vlaky v prosinci chystá vstoupit na trasu Praha - Ostrava. Přednášku s názvem „Jak se dobývá železnice“ uspořádal iKnow Club.

Leoše Novotného přivítala téměř zaplněná Likešova aula. Kdo by však čekal, že se bude mluvit pouze o železniční dopravě, byl vyveden z omylu. Sám Novotný hned na začátku avizoval, že chce předat určité poselství a sdílet poznání. Chce šířit osvětu o tom, že existuje jen jedna pravda – a to pravda tržní. „Tam, kde to jde dělat bez dotací, tam bychom to dělat měli. Dotace křiví trh.“ Sám Novotný si je jistý tím, že pracovitost se vyplácí. Naučil se, že nemá poslouchat ty, co říkají, že jeho plány nejdou uskutečnit. A především chce dělat to, co přidává hodnotu. Právě přidaná hodnota byla ústřední myšlenkou úvodního povídání, kde host popisoval, jak se vlastně dostal k projektu železniční dopravy, Leo Expressu a investiční společnosti Aakon Capital.

Už v době studií Novotného bavila literatura a jazyky. Kdyby však chtěl studovat tyto obory, byl by z něj kritik nebo překladatel. A v tom viděl nulovou přidanou hodnotu. Zajímavější uplatnění viděl v ekonomii a financích a odešel je studovat do Velké Británie. Po studiích začal působit v oblasti investičního bankovnictví v Londýně, Moskvě a Vídni. Avšak i zde viděl Leoš Novotný velmi nízkou přidanou hodnotu: „Banka vás naučí pracovat: nic nevíte o trhu, konkurenci, cenách – to vše se naučíte za týden. Nasadíte si kravatu a jdete za klientem.“ Po nějakém čase v této sféře začal uvažovat o samostatné kariéře. Přesvědčil svého šéfa z Vídně, šéfa svého šéfa z Londýna o tom, že by se k němu měli přidat. A výsledkem je dvacet projektů, přičemž všechny přidávají hodnotu. Tak přišel také k nedotované osobní železniční dopravě.

Železniční doprava je jedním z posledních neliberalizovaných trhů Evropy. Liberalizace proběhla již v téměř všech ostatních významných síťových odvětvích: např. v letectví či telekomunikacích. I zde však relativně nedávno fungovaly národní monopoly. Samotnému Novotnému se nejdřív zdálo nepochopitelné, zda je možné konkurovat dotovanému dopravci. Avšak investoři to již pochopili. Na řadě jsou banky, poslanci a senátoři, soudci, regulátoři a konečně také veřejnost. Co se státních firem týče, stanovisko Leoše Novotného je jasné: stát není nejlepší hospodář. Zajímá se i o názor studentů: Vzniká zde nový obor? Je tím oborem soukromá železniční doprava? Na českém trhu vidí příležitosti, jelikož trh je velký a poptávka převyšuje nabídku. Jak sám dokazuje na příkladech ze zahraničí, Leo Express není pouze jehla v kupce sena. Podobných dopravců, kteří se snaží uspět v tomto rodícím se trhu, je po celé Evropě více.

Jak se bude snažit Leo Express uspět na českém trhu? Základním kamenem jsou moderní vozidla s nejúspornější technologií, nízkonákladovým provozem a širokou nabídkou kvalitních služeb. „Cena, rychlost, bezpečnost, zábava, ekologie“. Tak si v Leo Expressu seřadili preference potencionálních zákazníků a právě v těchto kritériích musí být lepší než konkurence.

Leoš Novotný směle popisuje i plány do budoucna. Start černozlatých vlaků v roce 2012 je pilotní trasa. Do 5 let plánují koncept replikovat a vstoupit na hlavní trasy republiky: do Českých Budějovic, Ústí nad Labem, Brna a Vídně. Po roce 2015 se chystá expanze do regionu střední a východní Evropy. Získávají už také podporu bank, které hledají nové generátory tržeb do svých podnikatelských záměrů a pochopily, že se jedná o realistický profitabilní projekt, který pro ně znamená zisk v podobě úroků a splátek jistiny.

V další části večera promluvil Leoš Novotný také o dalších projektech. Jedním z nich je leasingová společnost Leo Pool, která se zabývá poskytování finančních služeb železničním dopravcům. Pokud například dopravce nemá hotovost, aby vyřešil problémy s modernizací, je pro něj ideálním řešením leasing vozidel, který jim může nabídnout právě Leo Pool. Druhým projektem je Leo Space zaměřený na podporu vědy a výzkumu. „Diskuzí s těmito lidmi a jejich podporou získáváme horizont toho, kam se věda a technologie mohou vyvíjet,“ komentuje Novotný jednu z cest k tomu, jak být před konkurencí. V neposlední řadě se Novotný věnuje také společnosti Leo Consulting, která chce trhu nabídnout takový „onestopshop“, tedy komplexní řešení v železniční dopravě: od designu po prototypovou výrobu.

Po hodinovém vystoupení se ke slovu dostali posluchači se svými dotazy. Ty se týkaly hlavně vstupu Leo Expressu na trh a konkurenčního boje. V Leo Expressu se zatím počítá pouze s pěti jednotkami vlaků, avšak plánuje se expanze až na 32 souprav. Celý koncept se výrazně liší od druhého soukromého dopravce – Regiojetu: v Leo Expressu se například budou využívat cateringové vozíky jako v letadle, jelikož celý vlak je průchozí a bez schodů. Důraz se klade také na nízké (až poloviční) provozní náklady vlaku a důmyslný informačně zábavní intranet. Sám Novotný také tvrdí, že se nebude snažit vyhrotit konkurenční boj s Českými drahami. Cenu jízdenky plánuje zveřejnit přibližně dva měsíce před startem, jelikož se bude adaptovat na vnější prostředí. Oba stávající dopravci teď krvácí a soudí se navzájem. Pokud by to tak zůstalo, tak Leo Express bude tam, kde chce být, protože nechce konkurovat tím, co stávající dopravci mají.

V průběhu celé přednášky šlo vidět, jak silně Leoš Novotný ve svůj projekt věří a co mu obětuje. Jak sám říká, vyplácí se míra drzosti s pokorou. Každý projekt, který je ziskový a smysluplný, si najde sponzora. Mnohdy to sice trvá, obvoláváte stovku jmen, než narazíte na osobu, která to pochopí stejně. „My máme drzou ambici dělat to, co jsme dělali v rámci investiční banky, ale děláme to sami na sebe, řídíme si projekty, vybíráme si je sami a velmi nás to baví.“

Fotografie: Filip Vostrý

Fotoalbum

Autor: Filip Vostrý

Diskuse k článku

Pro přístup do diskuze se přihlašte, a pokud ještě nemáte svůj účet, zaregistrujte se.